Followers

Tuesday, August 11, 2015

Raees: 1 bulan lagi sebelum melangkah ke umur 3 tahun




Aku rasa memang dah agak lama jugak la aku x becerita pasal perkembangan anak2 aku ni...
bila ntah last aku update x ingat dah..kalau x dulu...tiap2 bulan progress dorang nak update...hahaha...
kali ni nak update cerita pasal anak sulung aku tu lah..siapa lagi...Raees lah...
anak bujang intan payung tu....
bulan depan nak masuk 3 tahun dah.....
makin petah bercakap....
cakap tu dah macam orang2 tua...
suka menyampuk...suka ulang balik apa orang cakap....
kadang2 sampai tak terlayan....

Raees ni bila dah besar sikit ni dah nampak perangai abang2 dia ni...
dia cukup sayang dengan adik dia Raynia...
bila Raynia nangis..dia lah yang pujuk...
apa2 benda sekali pun kalau beli barang untuk dia ke..mesti dia nak beli utk adik dia sekali...
tapi...haa..ada tapi nye la kan...bila dah baik tu..memang baik sangat lah..
main2..bergelak sakan...kalau sampai part bergaduh...adoiiii kadang2 aku biarkan je la dorang bergaduh...
semput wei nak leraikan...yang abang xnak mengalah..yang adik pun sama jugak xnak mengalah...
suka berebut benda...dat y bila dorang main benda tu ada 1 je...bila dah jadi perebutan...aku ambil kemudian aku sorokkan...so abes citer..dua2 sekali xdapat main...



Aku mengaku yang aku kurang sikit sekarang ni nak ajar Raees baca ke menulis ke..
kalau sebelum ni aku rajin jugak la ajar dia...
tapi sekarang uh..sejak dah pindah rumah ni..barang2 semua dah hangkut..bila masuk rumah baru semua buku2 dia masih dalam kotak..n x kemas2 lagi...nak tunggu bilik dia dah kemas baru la boleh nak start balik..tapi sekarang ni Raees banyak belajar sendiri je...
kalau dia tengah main ke..dok sorang2 ke dia suka nyanyi ABC..tak pun 123..
mesti la hari2 dengar dia nyanyi..walaupun ABC still tunggang langgang lagi la bacanya...
xpelah...pelan2 kayuh..
banyak jugak la benda yang dia dah kenal...ada 1 hari tu dia tunjuk aku kat langit tu ada bulan..
dia cakap ape tau.. "ma tengok tu ada olan" ha..aku pun tercengang jap lah..olan..ape olan tu..
"ala olan la ma...moon.."oh..rupanya dia nak cakap bulan...aku ni beria la pikir apa la olan tu..
siap translatekan dalam BI lagi tu..terkejut gak aku bila dia tau bulan dan moon tu benda yang sama...

gigi raees yang depan tu kurang cantik sikit...gigi dy patah jatuh kat atas jalan...:(


sekarang ni hari2 dok melayan cerita Upin dan Ipin...
perghhh..x boring dia tengoknye..siap boleh hafal dialog n lagu2 dalam cerita tu..
tapi yang x bestnya bila dia tengok cerita upin dan ipin tu kan..dorang gunakan perkataan "aku dan kau" 
kadang2 Raees dia suka sebut "eh aku punya la.." aku kalau dengar memang marah ...sebab x suka dorang panggil perkataan aku dan kau tu...bila aku tegur dia kan...nanti dia cakap.. "eh..aku lak..Raees punya la.."
baru dia betulkan balik...


Raees ni seorang yang hati tisu...
dia suka tengok drama melayu...nak tau cerita Syurga Nur tu..dia layan woo..mak nye ni x layan tengok citer tu..bila aku tukar channel lain dia marah..suruh tukar balik cerita tu...aduuuhhh...
kalau ada scene2 yang menangis or sedih ke..dia pun sedih sekali...
ada sekali tu dia tengok drama raya..orang tu menangis..dia pun menangis sekali..adoii Raees oii..sensitif betul awak ni lah...
Latest progress Raees yang aku tengok baru2 ni lah...bila aku penat buat kerja rumah..aku duduk..
bila aku cakap "mama penat la" cepat2 dia datang kat aku n urut kaki aku...kadang2 x suruh pun..
dia tengok je aku duduk muka letih je..dia akan terus urut kaki..nanti dia cakap la.. "mama penat yeh.."
nak menangis bila aku dengar dia cakap mcm tu...
Sekarang ni Raees dia dah boleh diharap...
minta tolong apa je..cepat je dia tolong....
cuma bab degil tu..ada la jugak...sampai aku pun x tahan bila datang dia punya degil tu..
tu yang sampai suara aku pun tinggi n dengan tangan2 aku sekali berjalan...berdesup laju je memukul...
itu kalau aku dah tak tahan sangat la...



dah nak masuk 3 tahun....makin sebak pula aku rasa...
dah makin bujang dah dia..
dah petah bercakap...
x lama lagi dah nak sekolah..
setiap kali aku teringat or terkenang kan dia makin membesar..
tiap kali tu aku rasa nak nanges...
sebab...aku rindukan dia waktu dia baby dulu..waaaaaaa....
mak kau ni touching lebih la......



1 comment:

diary_ciknaa said...

amboi tajam nau rambut tu..