Followers

Thursday, July 10, 2014

Resepi: Roti Daging Berkeju or Lasagna Roti...





Rasa segan pulak nak share resepi nie..heheh...
1st time kot aku publish ape yang aku masak..hahahahah.....
aku rasa resepi ni ramai yang dah tau buat...
resepi ROTI DAGING BERKEJU ataupun aku panggil LASAGNA ROTI...
actually resepi ni aku dah amek dalam group RR(Resepi Ringkas) kat FB..
tapi x berkesempatan nak buat lagi...pastu tengok pulak blog mommycha buat resepi ni..
tu yang tiba2 rasa nak buat...
2 hari lepas balik kerja terus gi cari barang...sampai je rumah tengok2 dah pukul 6.30ptg..so rasa macam x sempat je nak buat...mak aku pun cakap xpayah la buat...
jadinya..semalam lah aku buat...
sharp2 pukul 5.30 aku gerak balik...sampai2 rumah terus masuk dapur keluarkan barang2..
tu pun kejap2 ngintai anak2 buat ape..
actually kan..ayah aku bising dengan aku semalam sebab dia tak bagi aku buat apa2 kat dapur..masak ke ape..boleh dikatakan dia marah la kat aku...dia kata apa tau.."tak payah buat ape2...pergi tengok anak2 tu..turn awak pulak yang jaga" hmm...kalau ye pun xkan la aku x boleh nak buat ape2 utk berbuka kot..
aku teringin nak makan..aku nak buat..tu pun dia marah....tp peduli apa aku...aku tetap nak buat jugak..hahahah...boleh je buat...tapi aku kena la lari2 gi tengok anak jap...
ikotkan boleh je aku nak masak sambil tengok anak2...ayah aku tu je yg x bg...
susahkan bila dok ngn parents..nak buat apa pun terbatas....alasan dia x bagi aku nak duk kat dapur tu sebab dia suruh aku jaga anak2...
itu la pasalnya aku ni jarang masuk ke dapur....

ok2..berbalik pada cerita resepi tadi...
resepi ni mudah je nak buat....

tumis bawang putih, bawang holland...(tumis tanpa minyak)
masukkan daging cincang n sos spaghetti
masukkan oregano...
masukkan serbuk kari sikit.(aku x masukkan.)
masukkan cili kering(dikisar) nak bagi rasa pedas2 sikit...
lada hitam..
once inti dah masak ketepikan...

dalam bekas lain..masukkan susu (aku guna fresh milk)
masukkan telur..(sebiji je aku guna)
garam secubit..
kacau sehingga sebati...

kemudian..lenyekkan roti hingga nipis..(aku guna mesin je utk lenyek..)heheh..
lepastu rendamkan roti ke dalam bekas yang berisi susu tu...rendam sampai semua permukaan roti rata kena susu...

sediakan bekas untuk membakar..
griskan bekas dengan menggunakan butter or minyak (aku guna planta)
lapiskan roti yang dah di rendam tu kedalam bekas..lapiskan atas roti dengan inti yang dimasak tadi...
lepastu lapiskan cheese di atasnya (boleh guna chesdale or cheddar)
aku guna cheddar sebab tu je cheese yang ada kat rumah..hehe...
ulang semula langkah2..sampai lah ke bahagian last sekali..taburkan mozarella cheese penuh2 kat atasnya..
baru lah umph...heheh...
kemudian bakar dalam oven dalam 30 minit suhu 160 darjah celcius..

selepas 30 minit..
SIAP!


oleh kerana oven aku tu kecik kemetot je...xboleh masuk dulang or bekas yg besar2...
so aku guna bekas ni je...
ni lah rupanya...maaf la..ni bekas 1st yang di bakar...1st attempt tu yang nampak cheese x rata tu..
tapi bekas kedua..memang aku tabur kaw2 punya la cheese..tapiiiiiiiii..xsempat makan..perut dah kekenyangan....bagi husband yang makan time dia balik kerja malam tadi..dia kata sedap sgt...heheh..(kembang kuncup hidung bila husband kata sedap..)
aku buat ni 1 bungkus roti yang panjang ni dapat 3 bekas je...ada lagi sebekas aku tak bakar..simpan dlm fridge..balik ni boleh bakar lagi..yeayyy..
senangkan nak buatnya...bagi penggemar lasagna mcm aku..boleh dah lepas ni buat sendiri je...berbaloi2..nak2 boleh letak cheese tu sesuka hati nak banyak mana...hehe.
Selamat mencuba...!


3 comments:

diary_ciknaa said...

ok la lagi ada oven ain weh.. sedapnyaaa..

Chekgu Azrine said...

Bestnya..akk suka sngt nak buat tp malangnya takde oven..haishh

Julia Johari said...

Rajin ain buat...suami puji tuh yg best...air tgn isteri manakan sama dgn PARAM...hihi