Followers

Wednesday, October 4, 2017

Pregnancy: My 3rd pregnancy





Cakkk..
tetiba timbul nak cerita pasal 3rd pregnancy plak..
hahahah.....
ikotkan memang malas nak update blog ni...
tapi memandangkan pregnancy yang 1st and 2nd ada update..
so yang ketiga ni kita update jugak la yeh...
 
 
Aku sebenarnya memang planning nak pregnant lagi..
yelah..anak yang 1st Raees dah 5 tahun..yang 2nd Raynia dah 4 tahun..
next year dua2 dah sekolah...kalau sekarang ni Raees je yang sekolah..
so next year dua2 beradik ni sekolah..
so aku rasa dah bersedia nak tambah lagi 1..
rindu nak bau2 baby..nak gomol2 baby ni..hehe..
selama 3 tahun lebih ni jugak la aku merancang...aku merancang dengan memakan pil perancang..
hanya pil perancang je..ubat lain xde..cucuk2 ke..insert ke aku x amik..
daripada makan pil Noriday sampai la makan Nordette..
memandangkan aku dah bersedia nak pregnant..awal tahun ni (2017) aku stop makan...
effect lepas aku stop makan pil perancang ni..period aku x regular...lewat seminggu la..2 minggu la.
sampai lah bulan puasa tahun ni...sebulan aku x datang period.
Aku start perasan perubahan aku waktu sehari sebelum raya..
time tu on da way nak balik kampong husband kat Perak..
aku muntah2..so time tu x pikir ape lagi...masa hari raya kedua..
kiteorang nak keluar gi beraya..setiap rumah yang aku pergi beraya aku mesti tumpang toilet nak terkencing..haish..pelik gak..tiap2 rumah lak tu..
jarak rumah antara rumah tu pulak bukannya jauh pon..asek lah nak terkencing je...
 
Masa raya ke 4 kot balik je KL..terus aku wat pregnancy test..
kebetulan kat rumah ada 1 pregnancy test aku yang x guna lagi..
bila test tgk Nampak 2 line..tp  line tu mcm Nampak ngn x Nampak je..
tak puas hati...aku suruh adik aku tolong belikan lg pregnancy test ..beli yang Clearblue ngn yang biasa punya...
aku buat test guna Clearblue tu..tak kuar apa pun..ntah la..salah aku kot x reti guna..hahaha..
nasib ade lagi 1 extra pregnancy test yang biasa punya...
bila test je..sekali tgk naik 2 line..terang dan nyata sekali..
 
 
 
tadaa....terangkan...hehe..
time tu x tau la perasaan aku macam mana..happy ade..terharu pon ada..
bila aku tunjuk kat husband aku dia agak terkejut gak la..sebab dia kata x sangka lak seawal ni..
dia ingat tahun depan ke hujung2 tahun depan ke..
tapi aku yang x sabar..x dan nak tunggu tahun depan nak pregnant..tahun depan dah bersalin..hehe..
 
selang 2-3 hari lepas aku buat test tu..aku terus gi klinik..
bila jumpa doctor..doctor terus buat scan...
 
 
dah Nampak kantung..time ni doc kata kandungan aku dah 6 weeks..tp mungkin  kurg dr tu..dalam 4weeks kot..so doc suruh datang balik lepas sebulan....
lepas sebulan aku datang balik cek..
oh yea..untuk pregnancy kali ni aku x buat checkup kat KKIA..aku buat kat klinik biasa je..kat Klinik Sri Indah...sebabnya..of course la sebab kekangan masa...
nak2 sekarang ni rutin harian aku..tiap2 pagi hantar Raees gi sekolah...tengah hari ambil balik sekolah..so memang xsempat pon kalau pergi KK..kalau dapat pergi pon..ntah pukul berapa lak habis...nak hantar n amek anak lagi..masuk kerja pon lambat nanti..haish..
so terpaksa la aku buat follow up kat klinik swasta je...
tiap2 bulan terbang  gak RMXXX ..xpe lah ..pejam mata je la yeh..huhu..
 
lepas sebulan aku datang balik checkup...
doc scan tgk kandungan aku dah 8w..so doc pon bagi la ETD
ETD aku 17 Feb 2018...
bila tgk calendar time ni..tengah raya cina...
aku ingatkan bersalin bulan 3..rupanya bulan 2..
tetiba rasa apesal mcm cepat sangat je nak bersalin ni..hahahaha..
now aku dah masuk 5 bulan...
4 bulan je lagi tinggal..haish..memang terasa cepat la jugak...
preparation?? 1 pon nan hado lagi...
tengok lah nanti hujung2 tahun ke...nak setel kan abang ngn kakak nye preparation untuk sekolah dulu..lepastu baru focus beli barang baby ye...
 
Pregnancy kali ni memang berbeza dengan masa pregnant anak 1st and 2nd dulu...tp ada 1 je yang sama ketiga2 pregnancy ni...yang samanya...aku yang mengandung..husband aku yang kena mabuk teruk....hahaha...
tapi kali ni dia mabuk lagi teruk la...emosi lak..patutnya emosi aku yang terganggu..ni tak..emosi dia lak terganggu...cepat marah..nak emosional je...pening muntah semua la dia kena...
aku???aku releks je...hehe..
xde lah..aku ada gak muntah2..tapi x teruk mcm husband aku kena..
aku muntah kadang2 je...pening2...asek nak tido je la...tekak ni pulak makan manis ke masam ke semua tak kena...tapi asek rasa tawar je lah...
lagi alahan aku...time baru2 pregnant tu aku x boleh bau air kencing Raees..tiap kali lepas dia kencing kalau time mandikan dia..mesti aku muntah....kesian Raees..tiap kali dia nak mandi..aku suruh dia mandi sendiri sebab aku xtahan bau kencing dia..kencing dia je aku xleh bau..Raynia kencing ke berak ke takde lak aku muntah...hahaha...pastu bila nak kemas or susun baju kat dalam almari pon xboleh gak..hahaha..lagi mengada2 kan...baru nak susun aku dah nak pitam rasanya..
last2 aku biarkan je la..baju yg berlipat tu penuh kat atas katil..nak pakai baru Tarik satu2..
lagi 1...asal masuk shopping mall je...aku mesti nak termuntah..mual..
Ya Allah..time ni aku rasa tension sangat2...yelah..kite nak jalan2..masalahnye masuk  je shopping mall aku nak termuntah...balik je rumah mesti aku muntah..tak kire la.pegi beli barang dapur kat Giant pon balik je aku dah terbelahak...
last2 bulan2 beli barang dapur aku beli kat TESCO online je...
nak wat camne...masuk je tempat shopping nk muntah...
 
Masuk pregnant 4 bulan Alhamdulillah..baru lah ok...dah xde dah muntah bau kencing Raees...masuk shopping mall pon dah ok..muntah n mual pon xde...
mengidam tu ade la jugak..tp xde la mengidam benda pelik2..so far masih senang nak dapat la..
baju2 yang berlipat pon dah boleh dah susun balik..xde nak pitam dah...
cuma tinggal husband je la..dia punya mual loya tu ada la sikit2..
best je kan bila mabuk kite pergi kat suami...kita yang mengandung..suami yang mabuk..
so..adil la kan..hahaha..sama2 rasa...tapi kadang2 aku yang kesian kat dia..patutnya time mengandung dia jaga aku..ni aku lak yg jaga dia..hahahaah..
 
Ok lah..panjang pulak aku karang...sambung next entry la pasal checkup ya..
InsyaAllah..aku akan cuba juga nak update...:)
 


2 comments:

ameris said...

alhamdulillah.. yg ke3 dah ain..

Unknown said...

Hello! Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.
Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)
Selamat Tahun Baru dari team Kumpulbagi!!