Followers

Thursday, June 21, 2012

Al-fatihah buat mak sedaraku



Malam semalam lepas aku selesai makan malam kt kedai mamak berdua je dengan ibu aku..
tiba2 dapat panggilan telefon dari ayah aku yang waktu tu berada di Kuang....
ayah bagitau mak sedara aku yang aku panggil dia 'Mak Mok' telah meninggal dunia....
Mak Mok merupakan kakak kepada ayah aku....
dia juga merupakan mak sedara yang paling rapat sekali ....
dia ada suami..suami dia pun dah uzur jugak...jalan pun kena pimpin...
pas 2 nyanyuk...dulu suami mak mok ni la yang sakit teruk..time tu mak mok sihat lagi....
tapi tu lah..kuasa Allah SWT...mak mok yg sakit teruk dari suami dia....

Dia start sakit2 hujung tahun lepas...tapi time tu keadaan dia ok lagi laa..boleh bercakap...badan pun susut sikit...boleh berjalan....
tapi...masuk je tahun nie...dalam bulan 2 ngn 3 tu dia dah start xboleh jalan....kurus sesangat..
actually mak mok ni orangnye gemok....dat y kiteorang panggil dia mak mok..tp masa bulan tu rasa macam bukan dia dah....kurus sesangat.....cengkung......
masuk bulan 4-5...badan dia tinggal kulit jee..xde isi...pipi yang dulu boleh dok cubit2..dah jadi londeh...
terbaring..xboleh jalan....nyanyuk...xkenal orang....ada sesetengah orang je dia ingat..
kadang2 tu hari ni dia ingat..esok dia xingat dah....
suka cakap merapu2....makan pun xlalu...bg dia bila dia makan tu...xboleh nak telan..sakit sgt....huhmm...

Last 2 weeks aku n family ada melawat dia kat rumah anak dia kat Kuang..
time tu keadaan dia terbaring je...cakap pun suara da kedalam...
paling aku xtahan..bila ayah aku peluk n cium mak mok tu...berkaca mata aku bile tengok...
siapa x sedih kan...bila kakak sendiri terlantar sakit macam tu...
lepas tu hari tu jugak...mak mok dimasukkan ke hospital selama seminggu...
untuk permantauan.....
bila kat hospital tu nurse nak cucuk pun xjumpa urat..ye la yang tinggal kulit je...
tangan pun dah lebam2...lepas tu mak mok nie..bila nurse da cucuk nak amek darah...dia suka cabut..
penuh darah kat katil.....
time kat hospital tu..keadaan dia macam biasa jugak..tak ada apa perubahan pun...
so hari Sabtu lepas mak mok boleh keluar hospital...
sebab doktor kata xboleh nak buat apa dah....dia pun bukan ada sakit apa pun...setakat darah tinggi je...

Selasa lepas (19/06/12) dapat berita yang mak mok dah nazak....
MasyaAllah...time tu xtau la nk ckp cmne lg....ayah,ibu n adik aku dah pergi dulu..
aku pergi kemudian dengan kakak aku....
sampai sana..kiteorang tengok sedara mara ramai yg tengah baca yassin...
keadaan mak mok time tu...mata dia xleh bukak...n xleh bercakap..xnak makan n minum...
mulutnya asek menghembus je..macam orang bernafas melalui mulut....
jam pun dah pukul 1.30pagi....kiteorang pun nak balik dah...soknya nak kerja kan..
nak balik tu..aku salam dia...tangan dia pulak xboleh dok diam...suka melibas2..
time salam tu terdetik gak kat hati aku...oh..jangan lah ni salam terakhir aku kat dia.. :(

Rabu (20/06/12) jam 11 malam..akhirnya dia pergi buat selama-lamanya....
Di saat2 akhir dia kesemua anak2 dia ada disamping dia...termasuk ayah n adik beradik ayah yg lain...
Ayah pun malam semalam tu dia pergi tengok pun dah kat kul 9.30 mlm..
naseb sempat ada disamping dia saat2 terakhir....
lepas dapat info je ...terus aku siap2 n tunggu husband aku balik..sebab cik joe habis kerja kul 12mlm..
aku mintak dia balik cepat..cepat xcepat sgt la..kul 11.30 baru dia sampai rumah....
sampai je..terus kami gerak...gombak ke kuang xde la jaoh sgt...setakat 20 mint je sampai la..
dah sampai tu rasa sayu je....bila tengok muka mak mok yang tenang....sedih..nk nangis rasanya..
tapi ku tahan...hanya aku mampu bacakan surah yassin buat dia...
Jam dah pukul 3 pagi...aku terpaksa gerak balik..sebab husband aku pulak time tu lak xsihat..muntah2..sakit kepala...
hati pulak berat je nak balik...nak pergi kerja keesokkan harinya..
niat dihati nak EL je hari ni...tapi sebab sok pagi aku ada appointment ngn Dietitian kat hospital... 
terpaksa la lupakan hajat nak amek EL...aku amek half day pagi je hari ni..petang aku masuk kerja...
mak mok dikebumikan sebelum Zohor tadi...
aku xdapat nak pergi ziarah tadi....:(
tapi xpe..sekurangya malam tadi aku dah ziarah dia..tengok dia buat kali terakhir....

Al-Fatihah.... buat Zamnah binti Johari @Mak Mok


Arwah mak mok ketika sihat

Arwah mak mok ketika di hospital minggu lepas...

Kehilangannya amat2 lah dirasai.......(T-T)

2 comments:

Unknown said...

takziah utk aeen dan keluarga

Aeen said...

trima kasih ekin...