Followers

Thursday, June 19, 2014

Raees buat mama rasa serba salah.. :(







Makin lama anak2 makin membesar....
makin memahami dan mengerti...
mengerti apa itu perasaan...
makin besar makin bijak..makin mempunyai kehendak...

aku nak cerita pasal anak bujang aku Raees...
sekarang ni Raees dah berumur 1 tahun 9 bulan...
bab cakap tu sekarang ni banyak improvement...banyak perkataan tu dah jelas n terang bila dia sebut..
semakin pandai jaga adik...bagi adik susu..main2 dengan adik...kalau adik nangis...dia tepuk2 adik suruh diam...bila adik dia buat something yg dia x suka..dia akan cakap "Nia angan" maksudnya..Nia jangan...:)
bangun tidur mesti dia akan cium Nia...nak tidur pun kalau aku nak tidurkan dia..Nia tidur dalam buai..dia suruh aku angkat Nia tu.. "Ma..akat Nia nek atash.." (Ma angkat Nia naik atas..masuk dalam bilik la..)
kalau aku x bawak Nia naik..dia akan nangis..nak nia nak nia......
sebelum naik tidur..dia akan peluk cium nenek n tok ayah dia..dia akan cakap..."akum" "alam" (dia bagi salam dia jugak jawab salam..heheh) "night" "vuyu"(love u)..hehehe..
dah dalam bilik nak tidur pun dia akan cakap benda yang sama jugak...
aku akan tambah lagi masa dia nak tidur..aku cakap "sayang raees" dia pun repeat balik aku cakap.."ayang aish.." heheh...

Lately nie..aku perasan dari minggu lepas lah...
tiap kali aku nak pergi kerja..mesti dia akan tengok je aku...pas tu aku pun cakap la..mama nak gi work ni...
dia jawab "tak leh" sambil geleng kepala...boleh la..."tak leh" terus meraung2...
adoyai...
hari ni pulak dramanya lebih kurang...bangun tidur dia mintak milk..dah bagi milk aku gitau dia aku nak mandi kejap...dia jawab.."ma..ido.." siap suruh aku baring balik....aku pun baring la kejap...nak bangun tu dia cakap lagi.."ma..ido..".. lor..suruh aku tido balik..
aku: ma nak gi work ni..nanti lambat..
Raees: tak leh.. (geleng2 kepala...)
Aku: Ala..pleaseeeee..
Raees: geleng2 kepala lagi...
Aku: Raees nak mama dok rumah jaga Raees ngn Nia ke?
Raees: Hmm..(sambil anggukkan kepala)
Terus bergenang air mata aku..xtertahan rasanya...

Sampai masa aku nak pergi kerja..aku suruh dia salam aku..dia salam tapi muka masam n xpandang langsung aku...hmmm..marah la tu..selalu dia akan ikut aku naik kereta..aku bawak pusing 1 round kejap..ni takde..:(
balik lunch tadi aku main2 la dengan dia kejap...layan dia ngn Raynia...main2 kejap..
pastu dia tengok aku dah pakai tudung..
Raees: mama...dok2... (tarik baju aku suruh dok..)
aku nak ambil handbag..dia tepis tangan aku...
dia suruh aku duduk..lepas tu cepat2 dia duk atas riba aku x bagi aku bangun...
Ya Allah...Raees jangan lah buat mama macam nie...time ni aku dah lambat dah...dah pukul 1.50pm..
aku paksa diri nak bangun...dia x bagi..berulang kali aku cakap mama nak gi work..tetap dia geleng2 kepala..
menangis teresak2 dia bila tengok aku nak keluar rumah...
aku dukung dia kejap n bagi dia kat ayah aku...baru dia tapi teresak2 nangis..
Raynia pun dah pandai..melalak dia tengok aku nak keluar...

terus aku wechat husuband gitau kejadian yg berlaku...
husband pun sedih...
husband cakap bersabar lah..sampai masanya nanti dia akan suruh aku jadi fulltime housewife..
but not now.....husband kata kesian pulak tengok anak2 bila macam tu...
hmm...Raees..belum masanya lagi mama nak berhenti kerja.kalau boleh tu memang mama nak berhenti je sekarang..tapi..buat masa ni keadaan x mengizinkan..InsyaAllah 1 hari nanti mama akan sepenuh masa menjaga anak2 mama......Itu lah impian mama sayang..jaga kamu dan adik sepenuh masa...



semalam mak aku cerita..2 hari lepas dia ada pegang tudung aku..mana ntah dia dapat tudung tu pun xtau la..
dia cakap.."hmmm..mama..hmmm..mama...."
sambil cium2 tudung tu..
haih la Raees..sweet sangat kamu nak...:)





8 comments:

Anonymous said...

waaaaa...sebak!!ada niat gak nak benti keje tapi bukan sekarang... huhuhu

diary_ciknaa said...

alahai..nape raees tetiba camni? sedih ciknaa tau.. kadang2 ciknaa nangis bila tengok dia tidur..mcm kurang bg perhatian & kehendak dia lepas ada adik..

diary_ciknaa said...
This comment has been removed by the author.
diary_ciknaa said...
This comment has been removed by the author.
Chekgu Azrine said...

Alahai..sedihnya akk baca

wawa yusoff said...

Aku jugak mempunyai impian yang sama. Biarlah baju tak bertukar, tudung tak berbeli.. asalkan aku dpt besarkan elman mikhael, 24/7 dengan dia..

one fine day... in shaa allah.. amin :)

Julia Johari said...

Series...kita punya situasi yg sama...cuma jln cerita berlainan...sgttttt sedih baca...tak tau nk ckp apa bila anak dh pandai cakap....rasa mcm nak tampar muka sendiriiiiiiiiii

safurara said...

sedih kan aeen,tapi apakan daya.duit pon kena carik.hmm bertabahlah.