Followers

Tuesday, January 8, 2013

Buat macam nie lah pulak......




Bengang aku x terhenti disini saja...ada lagi yang buatkan aku bengang...
ni cerita selang sehari sebelum Raees diberi makan...
Aku ada singgah rumah MIL hari Sabtu lepas...
aku x tidur sana masa hari Sabtu tu...aku datang pagi..malam aku balik...

Raees xtidur sangat kat sana...kalau tidur dalam buai pun..dia nak buai tu berhenjut je...
bila berhenti..dia akan bangun...tidur xsampai sejam..dah bangun...
bedung pun dpt lame sikit je...pas 2 dy dah merengek2...

MIL kesian kat Raees tu...tidur x lama...
sorang2 yang buaikan Raees semua nya xdapat tidur kan Raees dengan lama...
sapa lah tahan nak dok berhenjut je kan...
Dulu aku dah cakap..aku nak datang bawak sendiri buai Raees...bawak sekali dengan buai letrik dia tu..
tapi FIL xbagi..dia kata rumah dah ada buai..xyah bwk buai..xyah bwk kaki buai ...sempit...huh...

So menjawab la nak kene dok buaikan Raees je kan...
lepas tu...bila MIL and adik husband tengok Raees tak tidur...diaorang wat sesuatu kat Raees...

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>


Diaorang letak anak aku macam nie wei.....
katanya style orang BANJAR tidur kan anak...
Selalunya buat camni..bila baby nangis..or bagi baby tidur lama...
MASALAHnya...anak aku xnangis pun....cuma dia nak tidur buai tu berhenjut je....
Mula2 aku xtau dorang nak wat ape..dia cakap nak bedung je..
aku ingat bedung cam biasa..rupanya dorang wat camnie...

Dia dudukkan anak aku dalam buai..kaki terjulur kat depan sikit..pas 2 dia ikat macam tu...
YA ALLAH...kesiannya anak aku....
aku tanya husband..xsakit ke bila macam tu..terus husband buat muka ngn aku...pas 2 cakap...dia adik beradik semuanya mak dia wat macam nie time kecik dulu..
daaaaaa...tu time korang kecik...ni anak aku kot....aku xsuke kot..sebelum nie dorang nak buat camni..
aku x bagi..aku cakap x payah...tapi...apa aku cakap x makan saman...tetap buat jugak...
pic ni pun adik ipar aku (adik husband) yang snap n publish kat FB..aku cuik nak tunjuk kat korang...

Agak2 korang suka x bila anak korang dibuat macam nie?????
MIL ni keturunan BANJAR..tu yang dia buat cara BANJAR gak tu...
Korang tau x aku sedih sesangat......bila macam nie..aku hanya tengok je xleh nak wat apa2...husband pun x cakap apa2..sebab apa mak dia buat itu bagi dia dah terbaikk..
Ya Allah...Kau berikan lah ku kekuatan untuk hadapi semua nie...

Aku tunjuk mak aku pic ni..mak aku hanya cakap kesiannya Raees...
tulang budak tu lembut lagi...kalau tengok dekat...cam membongkok budak tu dalam buai...
Tapi nasib baiklah...nasib baiklah...xsampai 5 minit pun..Raees dah  bangun..Alhamdulilah sangat..
aku siap perli lagi...sama jer...xtidur jgak budak tu...kata boleh tidur lama..ni xsampai 5 minit dh bangun...huh..
memang aku perli time tu...xcakap apa2 pun adik ipar aku tu...
pas tu aku cakap...dia ni wat la camne pun...Raees tu nak tidur buai berhenjut je...kalau berhenjut lama lah dia tidur..or lagi 1..dia xselesa...tu je...huhmm..


25 comments:

Puan Ira said...

siannya..sabar yew u . pasni u bwk jew la buai elektrik tu..skrg i rasa ada buai pasang siap..kecil jew buai tu

Aeen said...

@Puan Ira: huhuhu....memang banyak bersabar dah nie..

CIK NANA said...

Salam dear. my MIL also banjar and ada jugak cakap pasal style 'bapukong' ni (sori tatau nak eja). hehe. kononnya mmg bb akan tido lama. tapi me also tak suka buat cenggini. mcm mana nak cakap ek, macam dalam dilema kan. ni mak mentua, kena jaga gak hati dia. huhu.

Anonymous said...

ya allah...napa la diaorg buat mcm ni..xkesian ke kat cucu dia org..menangis tgok gmbar ni..

Anonymous said...

uiksss....sedihnye

Farhana IezAna said...

mak saya pn org banjar jugak..
memang diorg tido kn ank mcm nie kadang2 kalau budak tu susah nak tdo..

xpernah la ada kesan effect pape pn kt bby2 yg tido mcm nie..

fifi said...

kesiannya tengok anak dibuat camni..kenapa la buat budak tu gitu?saya ni nak letak anak dalam buai dulu pun siap nangis, ni kalau anak sy diletak camni, confirmla sy menangis n kecik ati sangat2..banyak2 sabarla dear.walaupun kalau sy jadi awk,sy tak tau nak sabar camna..

Aeen said...

@cik nana:yelah..aeen pun x suka bile dy wat cmne..nk ditegur xboleh..sbb mak mentua kan..

@farhana: oh yeke..tp masalahnya anak saye bile dah wat cmni pun xtido jugak...huhu...mcm mane pun saya xberapa suka wt cara mcm nie..huhmm..

@fifi:da banyak sangat bersabar dah nie...tapi xleh nk wt ape...kena terus bersabar n bersabar je lah...sedih mmg sedih....

Farhana IezAna said...

depend bdk jgk la..tp klo tido mcm tu selalunya budak akn tido lama..

Org yg xprnh tgk bby tido mcm nie mmg akn rse pelik dan tak berapa suke..yela anak sendiri kn,dh tu kite first time plak tgk bby dibuat mcm nie..

kalau nnek sy dl,die wt mcmnie utk bby yg nangis xhenti2,jenis melalak2 tu..

Siti Nursyamimi said...

siyesly cam trseksa je raees cmtu.. tulang dia tu lembut lagi r..trasa sgt kejam org yg wat cmtu kat dia.. yelah mybe lain org lain adat tp kita ni as a mommy knows what the best utk anak kita..kan?

Asz Miza said...

ya allah kesiannya tgk raees kena buat mcm ni..tak pernah tgk org buat mcm ni sebelum ni kot..maybe takde keturunan banjar dlm family i tp klo i anak kna buat mcm ni..mmg da tarik muka..klo xnk jaga anak yg asyik melalak ke nangis ke tak payah jaga tak payah la nk buat sampai mcm ni..tu klo i la..klo da biasa tu depends masing2.

Hafizah said...

hmm..siannyer..pttnyer PIL kenela hormat ape yg kite nk tuk anak kiter..kite yg penat2 ngandung n lahirkan die..die kn dh pnah jg anak sendri..bgla kite pluang plak...

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

mak mertua Yana Banjar jugak, mmg ada buat macam ni kat anak buah tu, sbb dia meragam takmo tido menagis je. dptlah tdo sekejap pastu bangun balik. budak zaman dulu bolehla kan wat camni, zaman skrg lain plak.

diary_ciknaa said...

menitik air mata ciknaa tengak anak awak mcm ni.. nape la kejam sgt. tak pk ke tulang anak tu? hm..

Nurul Aziz said...

Hi awak, i org banjar :) hehe. Style ni orang panggil 'berpukong', tapi selalunya buat kat baby yang mmg melalak gila-gila sebab taknak tidur.. huhu.. kalau orang pertama kali tengok mesti rasa takut kan, i pun camtu jugak dulu.. sebenarnya okay je, kalau my nenek dia akan lepaskan baby tu bila baby tu dah terlelap.. buat tu utk hentikan meraung tu je..

tapi takleh nak cakap lebih2, sebab bukan anak i yang kena camni.. even anak i pun tak pernah lagi 'berpukong' ni..

kita as emak memang akan rasa sedih bila orang pandai2 buat kat anak kita, walaupun kadang tu benda kecik je.. tapi tulah naluri kita as emak kan? sabar jela k? Cuba u slow talk dgn husband..


bylindakitchen said...

siannya..sy tgk pon sebak ;(
anak saya pon nak buai tue berenjut jerk..tue yang beli buai elektrik..alhamdulillah..senang ;)

Aeen said...

@farhana:tp anak saya xtido lme pun dah wt cm 2...2 lah..setau saye utk anak yg mrengek menangis xhenti2 je wat cm 2...ank saya ni dy xmenangis n x merengek pun...dy cume nak tidur buai tu sentiasa berhenjut je...

@mimi: tu ...lain org lain adat...yelah..kite sbg mak nye..mesti la tau ape yg terbaik utk anak kite kan...huh..

@Asz Miza:huhuh....2 lah pasalnye...dorang xlarat nk berbuai je...mslhnye bila ain nk buaikan dy kate xpe...dy leh buaikan..tp last2 dy wat mcm nie..huhmm..

@hafizah: dy nak wat care mcm mane dy jage anak dia dulu kt cucu dy nie..huh..

@yana: masalahnye Raees x meragam pun yana...dy xmerengek pun..dy cume nk tido berhenjut je..2 je..dah wat mcm nie pun..still Raees x tdo lame jugak..

@CikNaa:hmm..xtau la cik naa..husband kate xde pape kalau wat cm nie..hemmm..

@Nha: 2 lah kan..selalunya wat utk anak yg kuat melalak...ni dy xmelalak pun....2 lah..kalau dy ikat anak i berbedung xpe lagi...ni dy ikat duk mcm 2 dlm buai...i yg terasa sakit..wlaupun dorang kate x sakit...malah leh tidur lama kalau wat cam tu...hakikatnye same je..anak i tidur kejap je..xsampai 5 minit dh bgn..

@Misz Pimkie:2 lah..anak i nk berhenjut je..mmg salu pakai buai letrik je..tp bila dh pegi umah mentua..pakai buai biasa je...kene manual sendiri yg henjut..huhu.

Anonymous said...

sory..silent reader lg..hehe..cara bedung sama cam bekas kakak ipar sy buat..famili diorg ntah org ape..buat camtu..bila abg sy tunjuk gmbr tu kt my mom..my mom just ckp nape tk jerut leher saja anak tu mesti terus diam..sory kasar sket..tp kesian sgt ngn ank saudara sy tu..mgkin tk sakit tp kita yg tgk ni cam tk selesa sgt..n bukan tu je caranye tuk bg ank tdo tk merengek..kalu sy jadi awk..sound terus..jgn ckp kasar2 tp tegaskan yg awk tk suka gitu gini..kalu mertua awk hormat awk..mesti dia tk buat sesuka hati..apa2 dia mesti tanya dulu..kalu sy la..bek amik je ank anta umah pengasuh..bgtau husband elok2..ckp awk tk suka org buat camtu kt ank awk..wlpun mgkin husband awk rasa tkde pape sbb dia da biasa ngn cara amk dia..tp bgtau awk tk suka..kalu husband awk concern mesti dia akan ckp kt mak dia blk..dlm hal camni kena terus terang..smpi bila nk jaga hati..lgpun awk bukannye nk bergaduh pun..just maklum apa yg awk nk terbaik bg ANK AWK..bukan ank mertua awk..peace no war~

jaja_NorLiza said...

serius saya sedih! sgt2 sedih...kesian Raees.....

Liyana said...

siannye raees.. sabar ye..klu sy pun xtau nk buat cemane..huhu

sy plk bengang dgn pil sbb dah tau batuk berkahak jgn la cium2 anak sy.. sekali dh jangkit boleh plk ckp "adik batuk ye? jangkit kt uwan eh? " adoiii tension mak

pd said...

kesian nya. kalo kne kt sy pun sy bengang. memang keje gila lh. sabr byk2. cri pngasuh je

Unknown said...

sabar eyh ain..mmg owg banjar tito kn ank dye cm 2...ina dlu2 pon cm 2 gak bab mak ina owg banjar..
sbnarnye bby 2 xsakit tdo cm 2..drg owg lma2 tau cmne nk bg xsakit..kite yg moden nie isau tkot sakit..tp tgk bby gak..kdg2 serasi kdg2 x..mgkin raeese xserasi 2 yg kejap je tito..nnt ina tjuk ank buah ina tito cm nie gak..
sabar eyh...

Aeen said...

@jaja:huhuh....saye pun sedih gak...kesian kn dia..

@liyana: 2 lah...xtau nk wtcmne...aah kan dorang ni bile dah tau demam ke xsehat ke xyh la dekat2 ngn baby...ni leh siap cium2 gomol2...jangkit la ngn bdk tu..huh..

@pija: huhuh....2 lah..mmg bengang pun..

@ina: mmg lah ina xsakit tido cm 2...tapi.2 anak kite kan...kalao kite x suke dy wt mcm tu..xyh la buat...kite tau la jage anak kite cmne...kite yg lebih tau anak kite tu sbnrnye nak ape..

Wawa said...

ya Allah sedihnye...rase nak nangis...kalau la annaila kene macam ni, mengamuk sakan kot saya...huhuhu...

Aeen said...

@wawa:awk tngok pun rasa sedihkan..apa nth lagi saye ni mak dia...nangis gak ..tapi dah xleh nk wt ape..kalau cakap salah..xcakap pun salah gak..huhmmm.