Followers

Tuesday, July 17, 2012

Perut kerap rasa mengeras




Hari Jumaat ni masuk lah usia kandungan ku 8 bulan....yeaay....
bila masuk je usia kandungan 7 bulan ari tu perut ni da rasa start mengeras je....
kerap jugak la mengerasnye....kadang2 bila kita jalan2 lepas tu berhenti jap kan..mula la mengeras..
lagi 1 time nak tidur....
dok la usap2 perut ni nak bagi lega..sebab kadang2 rasa sakit pun ada...
bila bareng tu kan bila rasa perut tu mengeras...aku pun usap2 lah..kadang2 tu terasa kat perut belah bawah sikit tepi pusat tu rasa bonjol bulat je...xtau la kepala dy kot...bila gosok2 lepas tu rasa tu hilang dah...heheh...
pas 2 penah rasa kat ats perut ni bonjol gk..kaki dy kot..bila gosok2..dy beralih...lepas tu ade balik...
dy saja je nak main dgn mama dy ek...heheh..

boleh kata kan hari2 la aku rasa perut ni mengeras...dah 3-4 malam aku xlena tidur....
kejap ke kiri kejap ke kanan..kejap terlentang....
bila mengiring kiri ngn kanan kan terasa dia menendang...xtau la dy suka ke dy xsuka ke aku tidur cm 2...
pas 2 bila aku terlentang...dy senyap...maybe dy selesa kot bila aku terlentang...
tapi aku la yg xselesa...dapat kejap je terlentang..lepas tu mula la aku rasa aku bernafas dalam lumpur..(cehh tajuk lagu lak..) sesak nafas lorr...rase semput pun ade.....hehe..

penah tu time nak tidur aku menangis malam 2 buta..sebab sakit perut sangat....
dah la sakit..perut pun mengeras.......
ni sebabnya baru aku perasan...sekarang ni aku xleh nak makan lebih sangat...
sebab aku akan rasa mengah...pas tu time tidur perot akn rasa sakit mcm kena cucuk...
asal aku makan lebih jer...memang aku akn sakit perut macam tu....huh

sekarang ni pun tengah bekerja baby pun bekerja gak...kerja dy menendang2 aku...sampai aku kena dok menyandar je kat kerusi layan tendangan dy dulu...lepas dah senyap baru aku wat kerja balik...
heheeheh.....

Aku ada jugak baca kalau rasa perut mengeras nie..pas 2 kadang2 rasa sakit dinamakan Kontraksi jugak..
Kontraksi Braxton's Hicks (BH)...huhmm...xtau la betul ke x...


3 comments:

safurara said...

aeen sama mcm rara lah.kdg2 ngan baring tgk tv keras n rasa sakit.pas tu gosok2 baru ok,dye beralih.marah gamaknya ibu asek tukar2 posisi je.hehehe.now baby dh kurang tendang,cuma sket2 je rasa.mybe sbb dh besar.rara pon x paham sgt pasal BH tu.cane eh tu?

Puan Ira said...

maybe bb dah membsr..tp kalau keras kerap2 ati2 yew...first bb ni kdg2 bole besalin awl.

Aeen said...

@rara: 2 la kan rara....bila gosok2 je dy da ok...betul tu ade mase dy kurang tendang..risau gak kdg2...

@cik puan ira: maybe la kot kan...itu la...takot gak kalo bersalin awal..da la sye ni ade kes kencing manis..memang percentage nk bersalin awl tu cam ade je..huhuh...