Followers

Friday, October 7, 2011

REVIEW: Majlis Akad Nikah




Now tengah ada masa free kat office ni...
nak review pasal majlis nikah pulak..

Aku bernikah pada 23 September 2011 (Jumaat) pukul 10.30pagi..
nikah kat Masjid Ittifaqiyah, Taman Seri Gombak.
jalan 3 minit je..sampai la ke masjid tu..hehehe...

Sepatutnya nikah pukul 10 pagi..
tapi atas sebab2 tertentu..terlewat stgh jam..
huhuhu...

Perasaan time da berada kat masjid tu..
perggghhh...hanya Allah sahaja la yang tau mcm mane..
risau,takut,nervous,excited,gembira,sedih..
semua ada lah.....heeh..

Selepas tok kadi bagi ceramah sikit..
terangkan itu ini..
bermula lah saat2 yg ditunggu..
tok kadi tanya ayah..nak dia nikah kan atau ayah yg nikahkan..
mula2 ayah xnak..sebabnya sebelum2 ni..kakak2 aku yg kawen semuanya tok kadi yang nikahkan..
tapi akhirnya..buat pertama kalinya ayah menikahkan kami...
terasa bangga dan terharu sangatt..

Tengok riak wajah ayah sebelum nak nikah kan cik joe tu..
muka dia nervous sekali...
sebelum tu tok kadi suruh ayah test dulu..da ok..baru la start betul2..

"Ahamd Rafie, aku nikahkan dikau dengan anakku SITI FADZLINA BT FADZILAH dengan mas kahwinnya RM300 tunai..."
teeettt...cik joe xsambut pun..sebaliknya..cik joe bagi tau dengan tok kadi..nama perempuan salah...
dah memang la salah..nama yg ayah aku sebut tu nama kakak aku..bukan aku....
ayah tersalah sebut....sebab dia nervouss..
gelak sakan la orang kat dalam masjid tu..
aku pun gelak jugak la...
da kenapa lak nk nikahkan kakak aku yang da kawen tu..
hahahahaha..
cik joe bila ayah da salah sebut..dia terus toleh ke arah aku..
nak tengok.betul tak aku yang nak nikah ni..takot salah org ...

Selepas keadaan kembali tenang...
ayah mulakan sekali lagi..
"Ahmad Rafie...aku nikahkan dikau dengan anakku SITI NURAIN BT FADZILAH dengan mas kahwinnya RM300 tunai...."
ayah henjutkan tangan...
terus cik joe sambut..
"Aku terima nikah SITI NURAIN BT FADZILAH dengan mas kahwinnya RM300 tunai.."

Akhirnya....dengan sekali lafaz...
aku telah sah menjadi isteri kepada AHMAD RAFIE B SAPARUDIN...
alhamdulilah.....
mengalir air mata ni selepas itu..dan membuatkan aku mengalir lagi air mata..
apabila ayah ku sendiri yang menikahkan..dan semasa dia nikahkan tu..
suaranya sebak,tersekat2,merah matanya..dann mengalir air mata seorang ayah...
(T-T)
kalo ikotkan hati nak nangis meraung2...tapi kang make-up cair plak..heheh...
Selesai sudah majlis akad nikah..terus ke acara menyarung cincin dan gelang...
cincin untuk cik joe..dan gelang untuk aku...

Selesai upacara membatalkan air sembayang, solat sunat, bersalam2 salaman,
bergambar..semua tetamu dijemput ke rumah untuk jamuan makan dan doa selamat..
dalam masa yang sama jugak..majlis aqiqah anak buah ku hayyan diadakan..



*Gambar-gambar di next entry ok..:)



4 comments:

Unknown said...

ayah nerves kot
hehehe

Aeen said...

aah..nervous...seb baek org prasan..kalo x..mraung kite xdpt kawen..hehehe

buttonsthebear said...

mcm mana agaknya perasaan bila dah lepas lafaz akad nikah tu yer..

Aeen said...

semestinye lega sesangatt....kita yg tengok ni terasa leganya....heheh