Followers

Wednesday, January 12, 2011

Bagaimana kita nak lupakan kesalahan orang yang telah menyakiti hati kita???

entry aku kali ni aku nk update pasal "Bagaimana untuk lupakan kesalahan org yg telah menyakiti hati kita"..
sound interesting kan???.:P
actually aku dpt tajok entry ni pn dari blog pakar motivasi kite yg terkenal..Dato Fadzilah Kamsah...(eee..same name ayh aku..heheeh)..

sbb ape aku nk update entry ni???sbbnye..aku penah alami situasi begini..aku rase org laen pn cm 2 gak..
mmg betol..kite susa tol nk lupekan ksalahan org yg da sakitkan ati kite...igtkan senang ke nk lupekan.???
then bile da salah..hanya satu perkataan saje yg boleh dorang ungkap iaitu MAAF or SORRY..
perkataan maaf tidak cukup nk pulih kan hati yg da saket sgt...mcm kene cucuk duri je ble saket 2 kan...

mcm mane prasaan org yg da saket ati???sng ke nk lupe ape yg dy dah bwt smp kte jd bgini???
bile kte da maafkan..pas 2 nant buat lagi...xabes lg saket ati yg lepas..dtg lagi saket ati yg baru...
menangis air mate darah sekali  pn mmg susa nk lupekan cos msti kte teringat balek pny situasi 2..

mmg btol ble hati da saket bkn snang nk ubt..pokok pangkalnye kte sndri kene ubati hati kite yg saket ni...
tp macam mane????

now..aku da dpt solution nye..hasil dari kate2 motivasi Dato Fadzilah kite..iaitu:-

*Anggap perangai orang yang menyakitkan hati kita tu sebagai ‘cerita lama’ kerana ia berlaku di masa lepas (masa yang lama) dan sudah pun berlaku. Tak menyumbang pada kemajuan diri kalo diingat selalu.

*elak untuk cakap balik cerita-cerita lama. Jadikannya sejarah hidup sahaja.( i like dis statement)

*Jangan tarik balik keburukan lalu ke masa kini kerana ia akan mencemarkan kebahagiaan yang kita nak rasai pada hari ini, pada masa kini. Nak berjaya, kita perlu sentiasa bersemangat. Nak sentiasa bersemangat, kita perlu sentiasa gembira. (:

*Kita akan jadi tidak gembira apabila kita selalu ungkit balik cerita-cerita di masa lepas, iaitu cerita lama kita. Maknanya, masa depan kita pun tak ada guna kalo macam tu sebab kita selalu ungkit balik cerita yang dah lama. Kesannya, tak majulah kita. (huhuh..aku penah fikir cm 2 gak...)

* walau seburuk manapun situasi yang berlaku di masa lalu. Masa lalu biarlah kita tinggalkan supaya kita dapat membentuk masa depan yang lebih gemilang buat diri kita.

*Kita kena menguasai minda, bukan kita yang dikuasai minda melalui mainan emosi kita sendiri. (bile emosi da terganggu mule ar mcm2 bnde lame igt balek...huh)

*Fikiran kita ni bila dikuasai oleh emosi dan kita pun bercakap jadi agak beremosi, kesannya kita rasa sukar untuk melupakan kesalahan orang yang menyakitkan hati kita, walaupun cuma kesalahan kecil.Untuk mematangkan fikiran, kite kena kawal emosi. (btol2...huh..)

"Setiap hari, latih diri untuk mengawal emosi dan elak untuk berkata dengan penuh emosi. Kawal rasa nak marah, kawal rasa geram, sakit hati serta perasaan-perasaan lain yang serupa dengannya kerana dengan mengawal semua emosi tu, kita sudah melatih diri untuk sentiasa berfikiran rasional, bukan befikiran emosional."

aku akan aplikasikan statement kt ats ni ke ats diri aku...utk bersikap lebih cool dan tabah..kerana selama ni pn sumenye bertindak melalui emosi kte sndri saje..pas 2 xleh control...huhuhu....

tanks..cos i already found the solution!!!

THINK RATIONAL NOT EMOTIONAL